در پی اعلام افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما برای سفر‌های داخلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این تصمیم، وعده بررسی آن و حتی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی را در پارلمان مطرح کردند. به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه امسال افزایش پیدا کرده […]

در پی اعلام افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما برای سفر‌های داخلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این تصمیم، وعده بررسی آن و حتی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی را در پارلمان مطرح کردند.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه امسال افزایش پیدا کرده بود، یکباره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که از آبان ماه سال جاری، دوباره نرخ بلیت پرواز‌های داخلی به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد گران‌تر خواهد شد؛ بدان معنا که قیمت‌ها از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان می‌رسد.

طبق توضیحات مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کرونا یکی از عوامل گرانی بلیت هواپیماست، چون برای اجرای پروتکل جدید ستاد ملی کرونا، باید از آبان ماه ظرفیت پرواز‌ها حداکثر تا ۶۰ درصد پر شده و فاصله گذاری اجتماعی در کابین پرواز نیز رعایت شود.

یکی دیگر از دلایل این است که ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی برای تامین تجهیزات و آماده سازی خود برای ارائه خدمات به مردم ارزی بوده و قیمت ارز در جدول نرخ نامه قبلی ۱۱ هزار تومان بود، در حالی که هم اکنون نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافته؛ پس قیمت‌ها طبق دلار ۲۸ هزار تومانی تعیین شده است.

اما سوال اینجاست، با گرانی‌های افسارگسیخته تمامی کالا‌ها و بروز مشکلاتی برای معیشت، باز هم باید هزینه‌ها از جیب مردم و این بار برای ایرلاین‌ها تامین شود؟ آیا با این قیمت‌ها دیگر همه مردم توان خرید بلیت هواپیما را دارند یا اینکه می‌خواهند هواپیما هم به کالای لوکس تبدیل شده و تنها عده‌ای محدود از آن استفاده کنند؟ اساسا مگر تمام هزینه ایرلاین‌ها به صورت دلاری است که با افزایش نرخ ارز بلیت هواپیما گران شود؟

در واکنش به این موضوع، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: «باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، شفاف همه چیز را توضیح داده و افکار عمومی را منحرف نکنند، چون تغییر نرخ قابل قبول نیست و مجلس هم به این موضوع ورود می‌کند. نباید دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند. قبلا شب می‌خوابیدیم و صبح افزایش قیمت‌ها را می‌دیدیم، اما الان ساعتی و گاه دقیقه‌ای قیمت‌ها در حال اوج گرفتن هستند و کار از دست دولت در رفته است.»

اسماعیل حسین زهی و رحمت الله فیروزی، دو عضو کمیسیون عمران مجلس نیز وعده بررسی این موضوع را در این کمیسیون دادند. حسین زهی گفت که «‏افزایش قیمت ‎بلیت هواپیما اقدامی نامعقول و به دور از مبنای منطقی است و ‎کمیسیون عمران ورود جدی خواهد داشت.» فیروزی نیز تاکید کرد که در شرایط فعلی نیز گران شدن نرخ بلیت هواپیما پذیرفته نیست و کمیسیون عمران بعد از پایان تعطیلات مجلس با تشکیل جلسه‌ای آن را بررسی خواهد کرد.

علاوه بر ورود کمیسیون عمران به گران شدن ناگهانی قیمت بلیت هواپیما، سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «اگر وزارت راه و شهرسازی اقدامی برای برقراری منظم پرواز‌های هوایی و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما انجام ندهد، سوال از وزیر را به جریان می‌اندازد، چون نباید اضافه بهای نرخ بلیت هواپیما از جیب مردم و مسافران پرداخت شود.

از طرف دیگر، چرا شرکت‌های هواپیمایی تنها در زمان فروش بلیت نرخ دلار را ملاک قرار می‌دهند و هیچ وقت نمی‌گویند با تغییر قیمت ارز هزینه‌های داخلی مانند دستمزد کاهش چند برابری داشته است.»

احمد جباری، عضو هیات رییسه کمیسیون عمران نیز این طور واکنش نشان داد که «مگر ایرلاین‌ها تافته جدا بافته هستند که باید قیمت بلیت را با نرخ دلار محاسبه کنند؛ آن هم در شرایطی که هزینه‌های پرسنل و سایر امور مانند مالیات، ریالی پرداخت می‌شود. اگر وزارت راه و شهرسازی مانع از افزایش نجومی قیمت بلیت هواپیما نشود، از وزیر سوالی را مطرح خواهم کرد.»

به نظر می‌رسد، همین فشار‌های مجلس باعث شد که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کند افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و نرخ‌های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود، لغو شده است.

با وجود این، باید منتظر ماند و دید، با پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و برگزاری جلسات صحن علنی و کمیسیون عمران رسما افزایش نرخ بلیت هواپیما لغو می‌شود یا اینکه اتفاق دیگری منتظر وزیر راه و شهرسازی است.